Grunderna som behövs för att lära sig gå på en slackline.

De flesta som går på slackline säger att de fastnade för sporten första gången de testade stå på linan. Vare sig handlar om en 3m eller 20m lång så minns vi alla känslan och utmaningen av att använda hela kroppen för att kunna stanna kvar med fötterna. Det är väldigt stor utmaning för de flesta och inlärningsprocessen bär med sig en massa viktiga lärdomar.
Saker som att kunna hålla många bollar i luften, hitta sitt lugn och uppnå målen man sätter upp framför sig. Saker som känns simpla i tanken som att kontrollera andningen, hålla sig avslappnad samtidigt som man försöker hålla balansen och fokusen framåt.

För vissa så kommer det mer naturligt än andra så här kommer lite tips som förhoppningsvis kommer hjälpa er att bli bättre på de tre viktigaste milstolparna.
Att stå, gå och kunna falla säkert.


Stå på linan.

Din stående position är din basposition. Det kan komma av sig självt ibland att man försöker börja gå direkt när man ställer sig på linan, speciellt när man är i ett sällskap av mer erfarna utövare. När jag visar någon hur man går på lina så börjar jag alltid med det viktigaste, att stå på linan.

För att stå på linan så ställ dig med linan bredvid dig och ställ närmaste foten på linan. (Oftast är smartast att testa med samma fot som man sparkar boll med). Innan du ställer dig upp så hitta en fokuspunkt i slutet av linan, det kan vara trädet eller något i omgivningen. När du hittat punkten och har din fokus så trycker du upp dig samtidigt som du höjer upp båda armarna över huvudet i en och samma rörelse. Armbågarna ska vara i ungefär samma höjd som axlarna och det kan även hjälpa ibland att ha tummarna pekandes uppåt.
Sen så gäller det att försöka att slappna av i kroppen och försöka att andas, börjar du förlora balansen direkt så kan det hjälpa att böja knät du står på en aning. Du kommer känna att linan rör sig mycket under de första försöken så det kommer kanske krävas ett par försök innan du börjar känna att kroppen hittar balansen.

Utgå från din basposition där du lugnt kan hitta din balans, med kroppen så bred så möjligt med ena benet som en motvikt armarna i rätt position. Testa att luta åt höger (om du står på högra foten) och använd armarna och vänsterbenet för att hålla kvar balansen. Under dessa rörelserna så kommer fokusen och lugnet att dyka upp och din kropp kommer att kunna memorera känslan bättre för var gång du ställer dig. När du känner att du kan stå kontrollerat i 10+ sekunder så är du redo för att börja ta ditt första steg.

 

Att gå på linan. 


Att gå på linan är inte så avancerat som det låter, du byter helt enkelt från att balansera på ena foten till den andra foten placerad ett steg framåt. Placera linan längs med näst största tån och lägg vikten jämnt över hela foten, så fort du börjat placera din främre fot så vill du skifta över vikten framåt. Är det jobbigt med balansen under första steget så kan du snabbt gå till din basposition så fort du tagit ett steg.

Att falla.

Alla faller när de går på en slackline. Vare sig det är en 30cm hög lina i parken, trickline eller en highline mellan två bergväggar. En av de viktigaste sakerna att lära sig är att kunna falla rätt och ge sig upp på linan igen. Det kommer kännas olika beroende på vad det är för lina men principen är detsamma.

Det finns tre situationer där man faller, när du inte har balansen och väljer att falla, där du halkar eller trampar fel och där du försöker hitta balansen men linan kastar av dig.
Är det ett kontrollerat fall där du väljer att gå ner så börja med att vara lugn och välj vart du vill falla eller placera ner foten, undvik att hoppa och vrida på dig eller göra några konster i luften då det kan leda till skador i knäna. Var vaksam över var du har linan och träna på att medvetet falla av eller gå av så lugnt som möjligt. En bra metod är att gå ner med en fot bredvid linan och sen direkt ställa dig upp på linan direkt.

För att undvika skador vid fall där du halkar eller ramlar av är det väldigt viktigt att i början välja ut en plats där du inte kan ramla och slå dig på något hårt såsom ett annat träd eller hårda objekt. Träna över gräs eller någon annan mjuk ytan, undvik betong/asfalt.
Ett sista bra tips är att ha några vänner som hjälp. De kan gå på varje sida och se till att fånga dig om du faller av eller om linan kastar av dig.



Nu har ni grunderna för att börja stå på linan, i nästa inlägg så kommer vi gå över saker som är lätta att missa när det gäller utrustningen och miljön men som är väldigt viktiga att komma hålla ett öga på under tiden som ni riggar eller går på en slackline.

Vare sig du är helt ny på slackline eller om du är kapabel med att gå 100m långa linor så har vi alla ett mål framför oss som vi försöker uppnå. Tänk inte så mycket på var kompisarna är i sin utveckling utan hjälp varandra och uppmuntra varandra för att hålla igång Slacklife-andan.

Ali Jehad